Πέμπτη 23 Απριλίου 2015

2η εργασία στο μάθημα εκπαιδευτικές εφαρμογές Η/Υ με τίτλο ''Θετικά και αρνητικά του facebook''

Το Facebook είναι ένας από τους πιο δημοφιλούς ιστοχώρους κοινωνικής δικτύωσης που ξεκίνησε το 2004. Οι χρήστες μπορούν να επικοινωνούν μέσω μηνυμάτων με τις επαφές τους και να τους ειδοποιούν όταν ανανεώνουν τις προσωπικές πληροφορίες τους. Σήμερα έχει πάνω από 1 δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες, κατατάσσοντάς το έτσι ως ένα από τα δημοφιλέστερα web sites του πλανήτη (2ο μετά το Google). Είναι γεγονός ότι οι μαθητές αφιερώνουν πολύ χρόνο σε δραστηριότητες στο διαδίκτυο και στα κοινωνικά δίκτυα όπως το facebook, τα οποία πλέον έχουν γίνει ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς τους. Έτσι λοιπόν το Facebook αποτελεί σήμερα μια κοινωνική πραγματικότητα η οποία παρά τα αρνητικά της στοιχεία έχει και θετικά, τα οποία μπορούμε να τα εκμεταλλευτούμε προς όφελος των μαθητών και της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Αρνητικά
Το Facebook έχει υποστεί κριτική και κατηγορηθεί σε θέματα που αφορούν τα προσωπικά δεδομένα . 
Οι χρήστες αρκετές φορές σπαταλούν πολλές ώρες από τη καθημερινότητά τους για να μπούν στο προφίλ τους, να ενημερωθούν απο τις καταστάσεις των φίλων τους και τα νέα τους, να δούν δικές τους τυχόν ενημερώσεις και να περάσουν γενικά το χρόνο τους μέσα στο ψεύτικο κόσμο του facebook. Άξιο τονισμού είναι πως ο κόσμος που προβάλλεται από το facebook χαρακτηρίζεται όπως προαναφέρθηκε προηγουμένως ψεύτικος καθώς κρατάει μακρυά από την αληθινή πλευρά της ζωής τους χρήστες του, θέτοντάς τους σε άγνοια για του τι συμβαίνει στον έξω απο το facebook κόσμο. Όπως τα άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έτσι και αυτό προβάλλει τα προσωπικά δεδομένα του καθενός στο δημόσιο κόσμο του facebook ενώ τα μέλη του θεωρούν κάτι τέτοιο αδιαμφισβήτητο και ακίνδυνο αλλά αντιθέτως κρύβονται πολλοί κίνδυνοι. 
Ιδιαίτερη σημασία θα πρέπει να δοθεί στο γεγονός ότι η αλόγιστη χρήση του μπορεί να προκαλέσει συμπεριφορές εθισμού.Πιο συγκεκριμένα, δεν είναι λίγα τα άτομα που χρησιμοποιούν το facebook πάνω από 1 ώρα την ημέρα με σοβαρά αποτελέσματα στην υγεία τους, όπως για παράδειγμα ημικρανίες, πονοκέφαλοι, ερέθισμα στα μάτια. Ο εθισμός όπως είναι λογικό, 
external image images?q=tbn:ANd9GcTLtgT5wW3Fq7gPC8pkBM58t4Sgqne_PKUYoF9Ike5ovvs3S2xRDg
δεν έχει μόνο επιπτώσεις στην υγεία των χρηστών αλλά και στην απόδοσή τους στα μαθήματά τους. Το facebook έχει χαρακτηριστεί ως το πιο διαδεδομένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης με το μεγαλύτερο εθισμό. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η απεριόριστη χρήση του, κάνει τα μέλη του αντικοινωνικά και τα αποσπά από την αληθινή πραγματικότητα. Επίσης, έρευνες έχουν δείξει πως οι διαφημιστικές εταιρίες εκμεταλλευόμενοι την αλόγιστη χρήση του facebook από τους χρήστες του, προβάλλουν σε υπερβολικό βαθμό τα προϊόντα τους με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί η χρήση τσιγάρων ή άλλων βλαβερών ουσιών όπως τα ναρκωτικά και το αλκοόλ, ενώ αντίθετα δεν παρατηρείται κάτι τέτοιο σε άτομα που δε χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Μία ακόμη από τις αρνητικές επιπτώσεις του facebook είναι η διαδικτυακή αποπλάνηση και εξαπάτηση ανηλίκων. 

Έχει παρατηρηθεί η χρήση προσωπικών δεδομένων των χρηστών (φωτογραφικό υλικό, δημογραφικά στοιχεία), η μεταφορά ιών μέσω άγνωστης προέλευσης περιεχομένου καθώς και η εξαπάτηση από την πλαστή ταυτότητα ανθρώπων που προσπαθούν να προσεγγίζουν άτομα για ιδιωτικούς σκοπούς (αποπλάνηση ανηλίκων, παραπλάνηση, οικονομική εξαπάτηση). Δυστυχώς έχουν υπάρξει πολλά παραδείγματα αποπλάνησης ανηλίκων μέσω της χρήσης του Facebook που έχουν οδηγήσει σε κρούσματα αντικοινωνικών και κακουργηματικών συμπεριφορών (παιδοφιλία). Για το λόγο αυτό οι γονείς πρέπει να ελέγχουν, να προτρέπουν και να προειδοποιούν συνεχώς τα παιδιά τους να μην αποδέχονται προτάσεις φιλίας από αγνώστους και σαφώς να μην επικοινωνούν μαζί τους.

Επιπρόσθετα, ιδιαίτερα στις εφηβικές ηλικίες το Facebook χρησιμοποιείται ως όπλο επίδειξης δύναμης και bullying εξ αποστάσεως. Κι ενώ παλιά το bullying μπορούσε να γίνει μόνο από κοντά, το μίσος ξεχύνεται εύκολα μέσω διαδικτύου, με σκοπό να κοροϊδέψει, να ταπεινώσει, ακόμα και να εκβιάσει. Σύμφωνα με έρευνες, περίπου 15-35% των νέων έχει πέσει θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού, ενώ η πλειοψηφία των ατόμων που υφίστανται είτε ασκεί διαδικτυακό εκφοβισμό είναι ηλικίας 12-16 ετών.
Θετικά
Το Facebook όπως και άλλα κοινωνικά δίκτυα, χωρίς αμφιβολία, διαθέτουν παράλληλα και πολλά πλεονεκτήματα όπως:
Συμβάλλει στην επικοινωνία και ανταλλαγή πληροφοριών με ανθρώπους που δεν υπάρχει η δυνατότητα για δια ζώσης συνάντηση. Πραγματι, το facebook αποτελεί ένα εύκολο και γρήγορο μέσο επικοινωνίας, ιδιαίτερα για τους νέους που είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με αυτό. 
Μέσω τουfacebook αξιοποιούν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με ανθρώπους που βρίσκονται μακριά και να διατηρήσουν μια τακτική επικοινωνία χρησιμοποιώντας διάφορα μέσα όπως εικόνα, ήχος, κείμενο. Μάλιστα, φαίνεται άτομα που έχουν δυσκολία στην πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία, στο facebook να μοιράζονται ευκολότερα σκέψεις, συναισθήματα, προβληματισμούς.
Ο χρήστης έχει το δικαίωμα και τη δυνατότητα της δημοσιοποίησης των θεμάτων που επιθυμεί και την επιλογή για το ποιοι θα έχουν πρόσβαση στην πληροφορία, επομένως αυτό που θα αποφασίζει να μοιραστεί τυγχάνει αντικείμενο σχολιασμού, κριτικής, αντιπροτάσεων ή ακόμα και αφορμή για δημιουργία μιας νέας ιδέας που μπορεί να αναδημοσιευτεί, να τροποποιηθεί και γενικότερα να δώσει τροφή για σκέψη, συζήτηση και δημιουργικότητα. Επίσης, μέσω του facebook μοιράζεται η πληροφορία και υπάρχει ενημέρωση για θέματα που αφορούν την επικαιρότητα, θέματα εργασίας, ψυχαγωγίας, κοινωνικά ζητήματα και πολιτικά δρώμενα καθώς όπως είναι κατανοητό πλέον αρκετοί δεν παρακολουθούν ειδήσεις ή δεν διαβάζουν εφημερίδες.
Όσο αφορά στην εκπαίδευση τα διαδικτυακά κοινωνικά δίκτυα μπορούν να παρέχουν πολλά υποσχόμενους επίσημους και ανεπίσημους τρόπους μάθησης συμπληρωματικούς της σχολικής εμπειρίας. Έρευνες, έχουν δείξει ότι τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να υποστηρίζουν τις παιδαγωγικές δραστηριότητες και αυτό γιατί συντελούν στην αλληλεπίδραση, στην συνεργασία, στην ενεργή συμμετοχή, στο διαμοιρασμό πόρων και πληροφοριών καθώς επίσης και στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης.

Πιθανά σενάρια χρήσης του facebook στην εκπαίδευση

O εκπαιδευτικός θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα group της τάξης του και να ζητήσει από τους μαθητές  να το «ακολουθήσουν» ως φίλοι ή ως “follow”. Είναι σημαντικό να ζητηθεί από τους μαθητές να περιορίσουν την πρόσβασή του καθηγητή στις προσωπικές τους πληροφορίες. Αυτό θα αποτρέψει από τη θέαση προσωπικών τους φωτογραφιών, σκέψεων και γενικότερα πληροφοριών που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τη σχέση μαθητή-καθηγητή στα όρια της τάξης. Ο εκπαιδευτικός θα μπορεί στη συνέχεια να:

  • ανεβάσει» μαγνητοφωνημένη τη διάλεξη που μόλις έδωσε, τις σημειώσεις του μαθήματος και να εμπλουτίσει το εκπαιδευτικό υλικό τους με φωτογραφίες, βίντεο και συνδέσμους. Με τον τρόπο αυτό ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να έρθει σε επαφή με το υλικό διδασκαλίας, χωρίς χωροχρονικούς περιορισμούς και να καλύψει τα πιθανά κενά του.
  • Να παροτρύνει τους μαθητές  να διατυπώσουν απορίες δημόσια στον «τοίχο» του group, σχετικά με κάποιες εργασίες που τους αναθέτει ή με κάποια σημεία της θεωρίας.
  • Να καθιερώσει μέρες και ώρες της εβδομάδας στις οποίες πραγματοποιείτε αποστολή σχολίων για τις εργασίες που τους αναθέσατε, πιθανώς «ανέβασμα» συμπληρωματικού υλικού, άτυπης αξιολόγησης της προόδου τους ή ακόμη και ανακοινώσεων σχετικά με το μάθημα. 
  • Να δημιουργήσει εκδηλώσεις και να προσκαλέσει τους μαθητές, υπενθυμίζοντάς τους κατ’ αυτό τον τρόπο κάποια γεγονότα που πρόκειται να συμβούν.
  • Να δημιουργήσει το διαδικτυακό τόπο του σχολείου του που να περιέχει άρθρα, ασκήσεις, σημειώσεις, γενικούς προβληματισμούς, εκπαιδευτικούς συνδέσμους, ενημερώσεις για ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις, φωτογραφίες, video κλπ. Έτσι θα δημιουργηθεί ένα ζωντανός ιστότοπος ο οποίος θα έχει το χαρακτηριστικό της συμμετοχικότητας, της εξωστρέφειας και πιθανόν της μεγάλης αποδοχής.
  • Να δημιουργήσει την ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολείου. Οι μαθητές θα μπορούν να αρθρογραφήσουν για εκπαιδευτικά θέματα διαφόρων μαθημάτων, για το σχολείο, την εκπαιδευτική διαδικασία, την επιστήμη, την επικαιρότητα, τη γειτονιά τους, τον τόπο τους, χρησιμοποιώντας εκτός από κείμενο, εικόνες, ήχους και video. 
  • Να διοργανώσει ψηφοφορίες για ζητήματα που απασχολούν τους μαθητές σε σχέση με το σχολικό περιβάλλον. 
  • Να καθιερώσει μέρες και ώρες της εβδομάδας στις οποίες μπορεί να γίνει «διαδικτυακή» επαφή με όσους γονείς επιθυμούν. 
Εν κατακλείδι, η κοινότητα των εκπαιδευτικών απέναντι στη νέα αυτή πραγματικότητα, φαίνεται να είναι αμήχανη και με ποικίλες απόψεις. Μερικοί το θεωρούν ως μια φυσική εξέλιξη στην τρέχουσα πρακτική της διδασκαλίας τους, κάποιοι είναι απρόθυμοι να αλλάξουν γιατί αισθάνονται πίεση μέσα στον οργανισμό που βρίσκονται ενώ άλλοι ενδιαφέρονται για τις νέες τεχνολογίες αλλά δεν ξέρουν πώς να ξεκινήσουν. Η εμπλοκή όμως των μαθητών στα διαδικτυακά κοινωνικά δίκτυα καθιστά σαφές ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να δουν τα οφέλη της χρήσης τους και να κατανοήσουν τους λόγους που χρειάζεται μια τέτοια αλλαγή.



Παράρτημα

Εφαρμογές του Facebook που θα μπορούσε ένας εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσει.


**Ημερολόγιο** Η εφαρμογή αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ώστε να υπενθυμίζει στους μαθητές τις επερχόμενες εργασίες, τα τεστ και γενικά οτιδήποτε πρέπει να γίνει μέχρι κάποια συγκεκριμένη ημερομηνία, ούτως ώστε να διατηρείται ευκολότερα το χρονοδιάγραμμα του μαθήματος. Αποτελείται από 30 κουτάκια στα οποία ο καθηγητής μπορεί να συμπληρώσει στην κάθε ημέρα αυτό που θέλει να υπενθυμίσει στους μαθητές.
**Courses** Αυτή η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να διαχειριστεί τα μαθήματα επιτρέποντάς του να δημιουργήσει και να διαμορφώσει μία δικιά του σελίδα από την οποία οι μαθητές θα μπορούν να στέλνουν τις εργασίες τους και να συνεργάζονται.
**Mathematical Formulas** Η εφαρμογή αυτή είναι ένας πολύς καλός τρόπος, για τους καθηγητές μαθηματικών, να μοιράζονται τύπους και λύσεις ασκήσεων.
**Webinaria** Με την εφαρμογή αυτή ο καθηγητής μπορεί να μοιράζεται με τους μαθητές του τα βίντεο των διαλέξεων, ώστε η ανασκόπηση του μαθήματος να γίνεται πιο εύκολα.
**Book Tag** Με αυτή την εφαρμογή μπορεί ο εκπαιδευτικός να δημιουργήσει λίστες με βιβλία προς ανάγνωση για τους μαθητές καθώς επίσης και να δημιουργήσει κουίζ.
**Language Exchange** Η εφαρμογή αυτή είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους καθηγητές ξένων γλωσσών. Με αυτή την εφαρμογή η μαθητές μπορούν να κάνουν εξάσκηση στην ξένη γλώσσα μιλώντας με άτομα από το εξωτερικό και με αυτό τον τρόπο να εφαρμόζουν αυτά που διδάσκονται στην τάξη.
**Files** Με την εφαρμογή αυτή ο καθηγητής μπορεί να ανεβάζει όλα τα σημαντικά αρχεία που θέλει να μοιραστεί με τους μαθητές του, όπως για παράδειγμα τη διδακτέα ύλη, συμπληρωματικό υλικό για διάβασμα και τις εκφωνήσεις των εργασιών.
**Make a Quiz!** Η εφαρμογή αυτή δίνει τη δυνατότητα στους καθηγητές να δημιουργήσουν, με μεγάλη ευκολία, κουίζ με τα οποία μπορούν να εξετάσουν τις γνώσεις των μαθητών τους και να δουν έπειτα τη βαθμολογία τους.

Εφαρμογές του Facebook που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και από μαθητές και από εκπαιδευτικούς

Αυτές οι εφαρμογές είναι ιδανικές και για μαθητές και για εκπαιδευτικούς. Περιλαμβάνουν πρόσβαση σε έγγραφα, ερευνητικό υλικό και παρουσιάσεις.
**Notely**Η εφαρμογή αυτή είναι πού χρήσιμη μιας και έχει σχεδιαστεί για καθαρά εκπαιδευτικούς σκοπούς. Δίνει στον μαθητή ή τον καθηγητή τη δυνατότητα να έχει το ημερολόγιό του, να κρατάει σημειώσεις, να δημιουργεί λίστες με δραστηριότητες που έχει να κάνει καθώς επίσης και να χρονοπρογραμματίζει τις εργασίες του.
**Notecentric** Η εφαρμογή αυτή επικεντρώνεται στις σημειώσεις που μπορεί να κρατήσει ένας μαθητής στο μάθημα. Οι μαθητές μπορούν να προσθέτουν μαθήματα, να κρατάνε σημειώσεις και να τις μοιράζονται με τους συμμαθητές τους.
**Rate My Professors** Η εφαρμογή αυτή δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να βαθμολογήσουν τους καθηγητές του.
**Links** Με την εφαρμογή αυτή είναι εύκολο μαθητές και καθηγητές να μοιράζονται links με ενδιαφέροντα πράγματα που βρήκανε στο διαδίκτυο και σχετίζονται με το μάθημα.
**SlideShare** Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιούν την εφαρμογή αυτή για να δημιουργούν και να μοιράζονται παρουσιάσεις διαφανειών στα πλαίσια του μαθήματος και των εργασιών.
**To-Do List** Με αυτή την εφαρμογή μπορούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές να δημιουργούνε λίστες με τα πράγματα που πρέπει να γίνουν μέσα στην ημέρα. Το πρόγραμμα ιδίως των μαθητών στις μέρες μας είναι ιδιαίτερα φορτωμένο και με αυτή την εφαρμογή θα είναι εύκολο γι αυτούς να μην ξεχνάνε τις υποχρεώσεις τους.
**Zoho Online Office** Το Zoho Online Office είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο μιας και βοηθάει εκπαιδευτικούς και μαθητές αφενός να μοιράζονται έγγραφα, λογιστικά φύλλα και παρουσιάσεις και αφετέρου να τα επεξεργάζονται συνεργατικά.
**Podclass** Το Podclass είναι ένας γρήγορος και εύκολος τρόπος διδασκαλίας, μάθησης και πρόσβασης σε όλα τα online μαθήματα. Με αυτή την εφαρμογή είναι εύκολο μαθητές και καθηγητές, οι οποίοι χρησιμοποιούν ένα σύστημα διαχείρισης μαθημάτων, να έχουν πρόσβαση και να διαχειρίζονται το περιεχόμενο του μαθήματος μέσω του Facebook.
**LibGuides** Με την εφαρμογή αυτή μπορεί ο χρήστης να έχει πρόσβαση στο περιεχόμενο της βιβλιοθήκης.

5 σχόλια:

  1. Η εργασία είναι καλή . Αναλύει πολύ το Facebook στην εκπαίδευση αλλά έχει ξεπεράσει το όριο των λέξεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ καλή δουλειά και αρκετά ανεπτυγμένη,θα συφωνήσω με τον Γιάννη ότι ίσως ξεπέρασες τ όριο των λέξεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ασχετα με το οριο των λεξεων , η παρουσιαση σου ειναι εμπεριστατωμενη και δημιουργει ερωτηματα . Πως μπορει ενας εκπαιδευτικος 'η οι μαθητες ή και μια σχολικη ομαδα με τον εκπαιδευτικο τους να χρησιμοποιησουν τις εφαρμκογες που μας αναφερεις? Πως γινεται η αναζητηση τους και η εφαρμογη τους?
    Παντως η σωστη ενημερωση των μαθητων για τουσ κινδυνους τησ αλογιστης χρησης του ιντερνετ κ κατεπεκταση του φβ, μπορει να βοηθησει αρκτουσ μαθητες απο επερχομενους προβληματισμους και κακοτοπιες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ωραία και εμπεριστατωμένη άποψη!! συμφωνώ μαζί σου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή